- Marianne Pedersen
Når prisen som Årets Landsby skal uddeles for 30. gang sidst på sommeren, kan det blive Stouby, der ende med at få den fine ære. I hvert fald står det klart her 24. juni, at Stouby er én af de tre nominerede landsbyer til den eftertragtede titel.
For at komme i betragtning til den fine hæder og opmærksomhed, skal landsbyer ligesom Stouby have under 1.500 indbyggere. Derudover skal en ansøgning med en beskrivelse af de aktiviteter, som landsbyen har gennemført, der taler ind i årets tema ’Tryghed og trivsel i det nære’ sendes af sted til Landdistrikternes Fællesråd.
I vurderingen af ansøgerne er der blevet lagt vægt på tre ting. Aktiviteter med konkrete resultater i form af eksempelvis øget tilflytning, ny udvikling eller mødesteder, eller nye fællesskabsformer. Originaliteten og pionérelementet i landsbyens initiativer og idéer, herunder muligheden for at kopiere landsbyens initiativer i andre sammenhænge. Og endelig gruppen af landsbybeboere, der står bag ansøgningen. For Stoubys vedkommende er det Stouby GIF, Lokalrådet og Stouby Multihus.
Nu er de tre finalister fundet. Det er udover Stouby også Ommel og Jungshoved. I slutningen af august tager bedømmelseskomitéen på besøg i finalistbyerne, hvorefter vinderen, samt anden- og tredjepladsen kåres. Det er ikke alene æren og titlen, der er på spil. Vinderlandsbyen modtager også en check på 50.000 kr., ligesom 2. og 3. pladsen hver honoreres med 25.000 kroner. Derudover vil vinderlandsbyen blive fejret med en kåringsfest 12. september 2026. Du kan læse mere om nomineringen her.
I Stouby bliver alle sejl sat til, til besøget af bedømmelseskomiteen den 23. august kl. 16-19. Der bydes selvfølgelig på tur i salatfadet, tur til Træskohage fyr, men også på besøg på skaterbanen og i Repair Cafeen, som er nogle af de nyeste initiativer, der er med til at skabe tryghed og trivsel i det nære i Stouby.
"Det er en pris, hele Stouby skal vinde sammen. Derfor håber vi, at hele byen vil bakke op, når vi nærmer os besøget" udtaler Oldemand og formand for Stouby Multihus Jan Volmer. "Jo mere liv, fællesskab og stolthed vi kan vise frem, jo stærkere står vores kandidatur." "Det er sammen vi skal vise dem, hvorfor Stouby fortjener titlen som Årets Landsby 2026."
Og så slutter han: "Nomineringen er resultatet af mange års frivilligt arbejde, gode idéer, sammenhold og engagement fra rigtig mange borgere. Tak til alle, der hver dag er med til at gøre Stouby til et fantastisk sted at bo. Nu skal vi sammen vise resten af Danmark, hvorfor Stouby er fyrtårnet på Juelsmindehalvøen."
Sæt allerede nu kryds i kalenderen den 23. august – vi får brug for hele Stouby, når vi skal vise dommerne, hvad et ægte landsbyfællesskab med tryghed og trivsel er bygget af.
Bedømmelseskomiteen består af repræsentanter for de tre parter Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, samt komitéformand Helene Simoni Thorup. Medlemmerne udgør næstformand i bedømmelseskomitéen for Årets Landsby Preben Sunke, der er næstformand i Forenet Kredit, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd, Gunnar Landtved, bestyrelsesmedlem i Landdistrikternes Fællesråd, Lone Kastberg og formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Steen Kjær Nielsen.
Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Sennels, Lundeborg, Sparkær, Asaa, Stjær, Haastrup, Torup, Vallekilde, Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig, Trekroner og øen Fejø.